گلاب غیر خوراکی در تمام فروشگاه های رفاه فروخته می شود

کاشان به گلاب گیری در اوایل بهار معروف است. گلاب غیر خوراکی نیز یکی از این فرآورده ها می باشد.

به طور خاص، زمان برداشت گل رز از می تا اواسط ژوئن است. بر اساس اسناد، سفرنامه های به جا مانده بر روی سفال ها و نقاشی های به جا مانده در اشعار، قدمت این گل رز به حدود 7000 سال پیش می رسد.

اشاراتی قدیمی وجود دارد که نشان می دهد. نام این صنعت از میمند در استان فارس سرچشمه گرفته است گل رز برای اولین بار در ایران دیده می شد تا اینکه 350 سال پیش به سایر نقاط جهان راه یافت.

در اوایل دوره صفویه که دولت عثمانی همسایه ایران بود، تمام دستگاه های جمع آوری گلاب به ترکیه و سپس سوریه و بلغارستان برده شد.

در روایتی گل سرخ از ارتفاعات قمصر چیده شده و توسط سفیر یونان در روم شرقی به دمشق آورده شده و در آنجا نیز رشد کرده است.

گلاب

به همین دلیل است که گل رز ایرانی را گلاب دمشقی نیز می نامند. ایرانیان دو شهر دارند که بزرگترین جشن گل در آن برگزار می شود اولی در استان فارس و دومی قمصر کاشان است.

جشن گلاب گیری یک رویداد بسیار مهم برای ایرانیان است که در اواسط اردیبهشت برگزار می شود.

از این حیث، میمند مورد بازدید بازدیدکنندگان از سراسر ایران است. مزارع گل آنها نه تنها برای چیدن گل بلکه برای تولید مربا و عسل نیز استفاده می شود.

تا زمانی که در کاشان هستید، نمی توانید جشنواره گلاب گیری را از دست بدهید. اگر می خواهید از زمان گلاب گیری کاشان مطلع شوید، بهتر است اخبار را بشنوید، زیرا بستگی به رشد و شکوفه دادن گل ها دارد.

همزمان با پر شدن بوی گل رز (سوغات کاشان) فضای شهر تغییر می کند و شهر به مکانی متفاوت تبدیل می شود.

بسیاری از بازدیدکنندگان یا با تور یا با ماشین شخصی به کاشان سفر می کنند تا جشنواره گلاب گیری را ببینند و آن را به شهر یا کشور خود بازگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *